Nascuta in anul 1966, la Colibasi (astazi Mioveni), in urma unui acord intre autoritatile comuniste si producatorul francez de automobile Renault, Dacia, reprezinta una dintre povestile de succes ale unui brand Romanesc. O putem numi poveste de succes pentru ca brand-ul nu a disparut odata cu incetarea perioadei comunismului in care a luat nastere.
Denumita dupa regatul locuit de geto-daci, Dacia, autoturismul romanesc produs sub licenta Renault, s-a dezvoltat, trecand prin mai multe modele, pana in prezent. Productia primului model Dacia, sub licenta Renault R8, Dacia 1100, a inceput in 20 august 1968.
Acesta avea un motor montat in spate, cu tractiune pe spate, avand cilindreea de 1108 cmc, lucru care a inspirat si numele acesteia Dacia „1100”.
Urmatorul model, denumit Dacia 1300, produs tot sub licenta Renault, R12 de aceasta data, si-a inceput povestea in anul 1969. A fost un autoturism destinat familiilor, care dispunea de 4 usi si 5 locuri. Motorul acestuia avea o capacitate cilindrica de 1.289 cmc si dezvolta 54 de cai putere. Dacia 1300 a stat la baza multora dintre modelele ce au urmat.
Dacia, in special modelul 1300, reprezinta o parte semnificativa din istoria Romaniei. Desi, mi-am dorit sa detin un astfel de model, pentru a le arata copiilor/nepotilor autoturismul pe care mi-am luat permisul de conducere, costurile de intretinere, respectiv spatiul de depozitare sunt momentan un mare impediment.
Norocul mi-a suras insa in momentul in care, cautand diverse machete pe care le-as asambla cu placere, am dat peste un filmulet care promova o serie de reviste. Revistele contineau piesele machetei la scara 1:8 a Dacia 1300. Astfel, dupa 120 de reviste parcurse si nenumarate piese asamblate, am ajuns sa detin o copie in miniatura a renumitei Dacia 1300.
Am impartasit experienta mea de a asambla acest model, printr-o serie de filmulete, in final, ajungand sa fiu si eu unul dintre cei care detin o „bucata” de istorie in casa.